Skip to content

Ljuvlig rabarberpaj (LCHF)

11 juni, 2012

I dag har jag tagit hand om årets andra skörd av rabarber. Det är mysigt på något sätt, att skala rabarberna, skära i bitar och frysa in. Litet av rabarberna gjorde jag en LCHF-paj av direkt. Jag var så nyfiken på att testa ett recept jag fick från Anneth.

.

Rabarberpaj med vanilj- och romgrädde (6 portioner)

Ingredienser
500 g skalad och skuren rabarber (jag vägde inte, utan täckte botten på en 26 cm pajform)
100 g mandelmjöl (jag tog nästan 2 dl)
75 g smör
1 st ägg
1 msk rårörsocker
1 tsk kanel
100 g kokosflingor (ungefär 2 dl, inklusive det jag strödde ovanpå)

Så här gör du
Värm ugnen till 200°C. Smält smöret och smörj en ugnsform med en liten del av det. Häll i rabarberna. Blanda samman de övriga ingredienserna och bred över rabarberna. Grädda i strax under mitten av ugnen i ungefär 25 minuter tills pajen får fin färg. Vispa grädde och smaksätt med lite rom och äkta vaniljpulver. Jag tyckte att rårörsockret gjorde att pajen blev litet för brun för att vara fin, så av rent utseendemässiga skäl strödde jag litet kokos ovanpå pajen för att ljusa upp den litet. 

Vill man inte att pajen skall bli så syrlig kan man skära rabarberna i bitar och lägga allt i en form med folie över i ugnen. Då saftar de av sig och blir inte så syrliga att använda.

Det här var en paj i min smak, så tack Anneth för tipset! Någon som vill komma på fika? ;)

2 kommentarer leave one →
  1. 12 juni, 2012 07:19

    Va god den såg ut! Jag som var ute efter ett lchf rabarberpaj recept, vilken tur :)
    En fråga bara, den blev inte väldigt sur när man inte har något sötningsmedel etc på rabarberna? Ska absolut testa denna! :)

    • 12 juni, 2012 09:07

      Den var jättegod, men litet syrlig. Nästa gång skall jag göra som jag brukar med rabarber, skära dem i bitar och lägga allt i en form med folie över i ugnen. Då saftar de av sig och blir inte så syrliga.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

