Om att inte bli sedd…

Vi bytte förskola för Jackie förra året, när Isabella började förskoleklass, och vi ville att skolan och förskolan skulle ligga nära varandra. Det har varit smidigare för mig när jag hämtar och lämnar.

I går var det sista dagen för Jackie på förskolan. Inte för att det var sista dagen på terminen, utan för att jag blev arg.

Det var en rad saker som fick oss att fatta beslutet att ta Jackie ur förskolan. Men det är en av sakerna jag undrar om ni också har upplevt.

Jackie har inte trivts på den nya förskolan, och jag tog upp det på utvecklingssamtalet vi hade i går. Läraren sade att hon inte kunde svara så bra på saker som gällde Jackie, eftersom Jackie inte märks så mycket och försvinner i gruppen. ”Vi har sagt att vi måste bli bättre på att se Jackie.”

Vad?!?  Inte så konstigt om hon inte har trivts! Att bli sedd är väl något av det mest grundläggande för vilken människa som helst, och särskilt för ett barn..! Dessutom ganska obegripligt att Jackie skulle försvinna i gruppen, tycker ni att hon ser tillbakadragen ut..? ;)  Och så undrar man ju varför ingen har sagt något, eller gjort något, när jag flera gånger tagit upp att Jackie inte trivs..?

Jackie är klar med den förskolan. Förskolan skall inte vara en förvaringsplats, utan en plats där man får utvecklas och stimuleras utifrån sina behov, och allra minst utifrån vad man kan förvänta sig att ett barn i en viss ålder behöver. Och är det någonting som alla barn behöver, i alla åldrar och oavsett om man är flicka eller pojke, så är det uppmärksamhet – att bli sedd!

22 reaktioner till “Om att inte bli sedd…

  1. Men herrejisses vilken i—-t!!! Tycker att du gjorde helt rätt som direkt plockar din dotter därifrån. När vi flyttade till den kommunen vi bor i just nu tillsammans med vår äldsta dotter så kunde vi inte få någon dagisplats för henne. Eftersom vi inte hade ”historik” i kommunen och jag var gravid med vårt andra barn kunde hon inte få plats på ett ordinarie dagis utan de ville placera henne på ett s k ”15-timmarsdagis”. Vi ville inte vara tvärsemot utan provade ett par veckor. Jag var med… Det var det ABSOLUT värsta jag varit med om…. En stor barngrupp med för få personal som inte hann se ett enda dugg av vad som hände. För stort spann i åldrarna och ett enda rum att vara i. Och de fick vara där 3 timmar om dagen…. Vi tog henne därifrån omgående, våra barn skall INTE bara förvaras! Dottern fick gå på ”Kyrkis” istället och det var fantastiskt för henne.
    Styrkekramar till er
    Petra

    Gilla

  2. Först vill jag säga att jag är ledsen över det ni har fått uppleva å Jackies vägnar. Vilken urbota dum kommentar! Jag förstår att ni inte väljer att ha henne kvar i den förskolan.

    Jag måste bara få ventilera mina tankar om svenskarnas övertro på förskolans vikt för barnen. Vi föräldrar har invaggats i tron att vi inte är tillräckligt kompetenta att uppfostra våra egna barn. Med tanke på hur debatten går då det gäller föräldrar som väljer att i möjligaste mån ha sina barn hemma borde vi inte få så många larmrapporter från förskollärare och föräldrar som vi får. Grupperna blir större och större, lärarna mer och mer stressade, föräldrarna mer och mer osäkra… Din upplevelse i det här fallet är absolut viktig att framföra till din kommuns förskolenämnd! Stå på dig.

    Gilla

  3. Först tycker jag att du gjorde helt rätt att ta tösen därifrån! Jag är själv en ”besvärlig” mamma som klagar på när barnen halkar på den osandade gården , när de har barnen ute (1-3 år) när det är -22 grader och jag ger mig aldrig! Skiter i att jag inte törs, det gäller ju det finaste jag har, nämligen Viggo. Att du gör likadant ger mig hopp att faktiskt föäldrar orkar bry sig idag! Tyvärr gör inte alla det.
    Det jag reagerar mest på, för visst finns det barn som är mer ”osynliga” än andra i en barngrupp, är att de var medvetna om det men struntade i det! Att de inte visste hur hon hade det på förskolan. Att hon inte fick synas var dag och vara den viktiga lilla tjej hon är. Ingen är precis som hon, hon är unik oavsett om hon syns med buller och bång eller är mer försiktig. Oavsett om hon nu är det eller ej? Att sitta och säga det rakt i en förälders ansikte. Har de ingen dokumentation av barnen? Ingen observation, ingen förberdelse inför ett utvecklingssamtal? Jag är faan, ursäkta språket, chockad! Jag hade gjort exakt likadant och jag hoppas att ni kan hitta en bra lösning där ni kan känna förtroende för pedagoger och ledning.

    Massor av kramar till en fin mamma!

    Gilla

  4. Du har agerat helt rätt Annette! Jag blir alltid lika ledsen när jag hör och ser hur det kan gå till. Nu hoppas jag att Jackies fortsatta skolgång löser sig på bästa sätt.

    Kram, Gunvor

    Gilla

  5. Det är hemskt att höra hur det går till inom skolor och barnomsorg… Men det har också blivit klart för mig att vi som föräldrar ställer olika krav… Ett par föräldrar som jag pratat med, om varför vi avslutat Jackies förskoleplats, berättade att de fått höra samma sak, att deras barn (två flickor) inte syntes så mycket utan försvann som en i gruppen bara. Och båda föräldrarna tyckte att det var bra…

    Det är i alla fall ingenting som vi kan acceptera, så vi har avslutat Jackies förskoleplats. Och det ser ut som det har löst sig på allra bästa sätt inför hösten! Det är inte definitivt än, men vi håller tummarna!

    Kram och tack för ert stöd, och för att ni velat berätta om er egna erfarenheter! Både här, på FB och via mail.

    Gilla

  6. Bra val! Kanske var det för många barn på förskolan? Jag är vikarierande barnskötare och jobbar både på kommunala förskolor och på kooperativ. Kooperativen är överlägset bättre därför att de oftast har mindre barngrupper och högre förväntningar på barnen. På kommunala förskolor får inte de väluppfostrade barnen någon uppmärksamhet därför att all tid går till de barnen som inte sköter sig. Fyra barn per lärare tycker jag är okej, då brukar allt funka och man har faktiskt tid att lära barnen att läsa, skriva och räkna.

    Gilla

  7. Jag var tydligen inte klar här… ;)

    GODDAMMIT!!! *morr*

    Jag är en väldigt glad person och inte ofta brinner jag av utan att bli retad till vansinne först!
    Men här brann det! Jag ville bara understryka det ;) Glad å sprallig, men tryck på fel j..la knapp å det brinner!

    Barnen FÖRST!

    Nu så…
    STOR kram!

    Gilla

  8. Men GAAAHHH!!! Fina lilla Jackie!! Nä! Nu blir jag ARG!
    Jag har också bytt! Det är det vi föräldrar gör! Vårt uppdrag är att se våra barn! Att en förskola inte gör det är SKANDAL!!!
    Håller med Moma! Gå vidare med det här!!! Låt inte dessa människor få bli avstampet för våra barn mot livet! Det är här vi bygger upp, ger trygghet och stabilitet!! SÄTT NER HELA FOTEN!

    Barn är barn så pass kort tid och INGEN har rätt att behandla barn på det viset!
    Alla ska vara lika och ALLA ska få bli sedda!

    Nu känner jag att om jag fortsätter skriva här så lär det bara bli otrevligt! Så jag rundar av!
    Men det är SJUKT dåligt och ni gjorde HELT rätt!! Barnen först! ALLTID!

    Oj vad jag blidde arg nu! Det här var minst sagt dumt! Dumma dumma dagis!
    Men nu: SOMMARLOV!

    Pussa på Jackie och Bella!
    Kram

    Gilla

  9. Ja nu är jag upprörd, och osammanhängande, men du som är en smart kvinna, jag hoppas att du går vidare med detta? Jag hade mejlat varenda kommunpolitiker i stan!

    Och nu ska jag vara tyst.

    Gilla

  10. Måste bara infoga, jag läste upp ditt inlägg för min sambo nu och han reagerar lika starkt som jag! ”Det är fan i mig otrolligt” är hans kommentar.

    Gilla

  11. Ååå alltså!!! Jag blir lika arg som du, jag verkligen känner det du känner!!! Jag hade blivit vansinnig om det drabbat Isabel. Det drabbade mig som barn, lärarna vände sig bort och i bästa fall valde att inte se att jag blev mobbad, i sämsta fall hjälpte de till.

    Idag bor jag i en av sveriges absolut bottenrankade kommuner vad gäller allt, inklusive skola och barnomsorg och jag har hela tiden varit på min vakt och förväntat mig att vilken dag som helst ska jag märka av detta, men under alla år på dagis hade jag bara anledning att klaga en enda gång – när Isabel smet ut utan kläder en vinterdag när de var underbemannade.

    Jag håller tummarna för att det löser sig för Jackie och för er. Håll oss underrättade!

    Angående ditt inlägg på tidningen, det går att skriva ut den om man vill, men om du vill ha en enstaka layout att spara så behöver du via Print screen tyvärr. Tack för den snälla kommentaren, vi blev jätteglada!

    Gilla

  12. Det är starkt av er att ta henne ifrån förskolan. Det gör ni rätt i! Tyvärr tror jag att det är så på många förskolor :(

    Vilken härlig bild förresten!! Härligt färgglad bild på en färgstark liten tjej :)

    Kram kram

    Gilla

  13. Tack för era kommentarer och egna berättelser ur livet. Jag förstod att vi inte var de enda med dåliga upplevelser, men jag måste ändå dra efter andan när jag läser era berättelser.

    Det är ofattbart att det skall få gå till så som det gör i många skolor. Jag tror inte att det bara handar om resurser heller, utan mer om att det skall vara rätt person på rätt plats. Är man inte intresserad av människor och barn borde man ägna sig åt någonting annat.

    Jackie fick sommarlov litet för tidigt, och vi har sagt upp hennes plats på förskolan. Nu har vi sommaren på oss att hitta en lösning. Men på den förskolan skall hon inte behöva vara en enda dag till.

    Kram till er!

    Gilla

  14. Fy vad hemskt! Det ska ju bara inte hända! Som förskollärare skäms jag när jag hör att andra förskollärare uttrycker sig så, och ännu värre, att det är så! I vårt arbetslag pågår det en ständig observation och samtal kring barnen och vi alla ser olika. Du gör rätt att flytta Jackie, hon förtjänar en förskola där hon (och all de andra barnen) syns oavsett hur hon är som människa! Låt hela avdelningen och även förskolechefen ta del av din kritik! Otroligt klumpigt! Hoppas du hittar en ny och bra förskola för din dotter!

    Kram Emma

    Gilla

  15. Tyvärr blir inte jag heller förvånad. Min dotter har haft turen att hamna på ett underbart dagis, där alla barn syns och kommer till tals. Men tyvärr har en av mina vänner inte haft likadan tur. Hennes dotter utsattes både verbalt och fysiskt från en av fröknarna!. Tyvärr jobbar denna fröken kvar på detta dagis, men min väninna förflyttade snabbt sin dotter. Min väninna och hennes man klagade hos rektorn men som sagt inget hände för det.

    Bra gjort Annette!
    Jag håller med alla andra som skrivet här. Skäll, ifrågasätt och var ”obekväm”

    Gilla

  16. Det var bland det sjukaste jag hört. Du gör helt rätt som tar henne ur förskolan. Hoppas den här förskolan inte åsamkat henne några bestående men. Stackars barn.
    Som morsa har man rätt att vara obekväm och skälla på folk. Hoppas du skällde rejält! Usch å tvi. Jag blir så arg!

    Många kramar till er!

    Gilla

  17. Jackie är en av de charmigast ungar jag träffat!
    Hon märks och lämnar ingen oberörd!
    Älskar henne och Bella förstås!
    Kramar från Farmor

    Gilla

  18. Blä… HUR kan man säga något sådant? Det här är väl sånt de redan ska vara bra på, inte att ”vi måste bli bättre på…”. Har ju inga barn själv men känner att jag också hade velat ta mitt barn direkt ur förskolan om detta hänt mig. Stå på dig, du har så rätt! Hoppas Jackie får det bättre på en annan förskola. Kramis

    Gilla

  19. För det första måste jag säga att jag blir såå ledsen när jag läser detta och inte minst för Jackie´s skull. För det andra är jag tyvärr inte det minsta förvånad. Med risk för att framstå som en otroligt jobbig mamma berättar jag att vi också byt förskola för vår äldsta en gång pga bristande omdöme gällande ”vad en treåring kan förväntas ta för ansvar”. När vi sedan flyttade och därmed byte förskola för de två yngsta blev vår yngsta då 1½ utsatt fysiskt av äldre barn utan vuxnas ingripande (de satt och pratade på en bänk när min man på väg till dagis ser vad som händer och får ingripa. Om min man inte kommit hade det funnits en överhängande risk för att det slutat illa. Vi har valt att stanna kvar på detta dagis och i stället varit extremt tydliga när saker och ting inte varit okej. Det har blivit mkt bättre och då lilltjejen alltid trivts har vi fått kämpa på vuxen nivå. Dessvärre fick vi sedan byta skola för den äldsta som mådde riktigt dåligt där hon gick tidigare. Så i dag går nioåringen och sexåringen på en skola där det inte bara handlar om att förvärva ny kunskap utan också om att växa och utvecklas som människa.

    När det gäller din upplevelse så tycker jag att du gjorde helt rätt utifrån att Jackie heller inte trivs. Självklart skall man stå upp för sina barn och kräva att dagis och skola är en plats där barn trivs och mår bra. Håller med dig Annette att ”bli sedd” är kanske det viktigaste för en gynsam utv. Att bli sedd har så många bottnar och påverkar så mkt, självkänsla, självförtroende, social utv etc, etc. Jag anser dessutom att pedagogens sätt att uttrycka sig är extremt dåligt, opsykologiskt och oförskämt. Förstår om det både hettade till och sved i mamma hjärtat. När jag ser Jackie har jag också svårt att se att hon försvinner i gruppen (en trygg, spexig tjej). De har uppenbarligen inte försökt göra något åt saken trots att de verkar ha sett ett förekommande problem samt att ni påkallat det. På din fråga om mindre stökiga barn belönas med mindre uppmärksamhet, det är jag övertygad om och ja jag tror att det är vanligt. I skolan är tyvärr många lärare bara intessarade av att lära ut och inte intresserade av hela människan. Fortsätt kämpa, man skall ställa krav på dagis och skola, du lämnar det käraste du har och då skall både barn och vuxen känna sig trygg. Ta hand om varandra Kram. Mailar dig om utsällningen. Ursäkta det långa inlägget.

    Gilla

  20. När min son var sex år gick han på lekis. Fröken hade sagt till barnen att säga hej då ordentligt varje dag. Genom att ha hela hennes uppmärksamhet och se henne i ögonen vid avfärden så skulle hon och de veta att dagen hade varit bra.
    Min lille son stod där varje eftermiddag och väntade på att få uppmärksamhet och kunna gå hem men hon varken hörde eller såg. Efter att ha åsett detta ett par dagar ringde jag fröken och kan någon gissa vad hon sa: Det är inte möjligen så att du är lite trött och överspänd?

    Detta var 1982. Jag trodde att man år 2011 kunde förvänta sig ett större engagemang i våra barn men tydligen inte – herregud vem anställer dessa människor som tror att de är guds sändebud på jorden, de enda som kan klara av att fostra barn!!!!?????

    Jag hör så mycket om föräldrar som är halvt rädda för förskolelärarna – jisses nu sitter jag och retar upp mig. Stå på dig!!!! Gå vidare!!! Ta henne därifrån – det är helt rätt men låt dem veta varför!!!!

    Gilla

  21. Det var det konstigaste jag har hört på länge!!! Så ska väl en förskolepedagog INTE säga!!! Va!! Helt otroligt!!! Jisses!!! Blir helt chockad! Du gör rätt i att byta förskola! Det där fattar väl även en inte utbildad personal att man inte uttrycker sig!! Och att det INTE ska gå till så på en förskola! OMG! Du har helt rätt i det du skriver själv!!! Åååhhh…vad arg jag hade blivit, hade tagit upp detta med de andra i personalen och även enhetschefen! Jag kan inte vara tyst! Bli bättre på att se ditt barn??? Va!? Varför ser dom inte mitt barn? Försvinner i gruppen? Dom måste ju se ALLA barn! Varför har ingen sagt nåt tidigare om det är nåt problem? Hon måste ju förklara sig bättre och inte så där klumpigt!!

    Nu måste jag ta en kopp kaffe och lugna nerverna…blir så upprörd! ;)

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.