Årets julbock av granris

julbocken med släde 1

Så här långt har jag kommit nu, med att klä vår julbock och dekorera kälken. Vissa år har jag lindat rött band runt hornen, benen och mulen också, men i år tror jag att det får räcka med en rosett runt halsen. När jag hämtat mer granris skall jag peta in små kvistar här och var så de täcker snörena.
.

julbocken stommen a

Så här ser stommen ut som pappa svetsat. Bakom julbocken står kälken som stod på höskullen när vi flyttade hit. Det känns väldigt roligt att ta fram den, även om den nu bara används som en prydnad. Det är så spännande med saker som har en historia, som funnits längre än vi själva.
.

släden1

Tanken är att leta upp en gammal jutesäck och fylla med paket och ställa på kälken. Det finns mycket smått och gott i våra uthus, så jag hoppas kunna hitta någon säck som kan passa. Och som julklappspapper skulle det passa med något i äldre stil, eftersom kälken är gammal och jag tycker att det är fint att dekorera med naturliga färger och material.
.

äpplen

Julklappssäcken ställer jag nog på kälken först dagarna innan jul. Tills dess har jag dekorerat med en julkärve, några äpplen och nötter. Vi får väl se om fåglarna, och kanske rådjuren, vågar sig så nära huset.

Nu skall jag fokusera på julförberedelserna inomhus, som att sätta upp juliga gardiner och att baka. Tjejerna och jag gjorde bland annat bountypraliner i går, och så har vi gjort våra traditionsenliga citrusbollar. Minifrestelser har jag redan lagat, liksom hundratals köttbullar. I kväll skall jag baka matbröd som föreställer julgrisar. Degen står och jäser i detta nu. Sedan skall jag baka och frysa in olika sorters cupcakes, rödbetsbiffar och en hel del annat. Bilder och recept kommer här i bloggen de närmaste dagarna.

Har ni några speciella traditioner när det gäller att dekorera utomhus och inomhus inför jul? Är det någon av er som brukar göra den där grantomten som det cirkulerar så många bilder på? Om jag får tid över skall jag prova att göra en sådan :)

 

3 reaktioner till “Årets julbock av granris

  1. Du er heldig som har en far som kan sveise! Jeg har veldig lyst til å lage meg en julebukk av granbar selv, men så er det det der med stommen…. Fin var bukken din! Neste år kanskje det blir en julebukk hos oss også- men den får nok en stomme av tråd.

    Gillad av 1 person

  2. Vilken fantastisk stomme din pappa har gjort, jag tycker nästan att den är finare än den klädda bocken! Härlig tradition!
    Jag gör alltid godis och en del kakor till jul, har aldrig och kommer aldrig att trilla egna köttbullar eller stoppa korvar. Julskinkan gjorde alltid maken förr, men nu får vi specialpris på en färdigkokt som stamkunder på vår ICA och känner att den duger utmärkt. Vi har knytis på julafton, som ser olika ut beroende på vilka släktingar som kommer. Ibland ska det vara grisfötter & syltor och ibland är det löjrom och gåslever. Baka struvor gör jag varje år, men övriga kakor och godissorter varierar.

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.